מטפלות - מידע מפורט אודות מטפלות
Emama

מטפלות

בחירת מטפלת עבור זאטוטיכם היא ללא ספק אחת המשימות הקשות שיש להורים כיום. בין מאגר רב של מטפלות, מסתמן קושי רב לאתר את המטפלת המושלמת, שתעשה את עבודתה נאמנה במקצועיות, במסירות ועם הרבה אהבה וסבלנות.

החשש הגדול מפני נטישת הילד והשארתו עם אדם זר, הקושי הרגשי והאחריות הרבה המוטלת על כתפי ההורים במציאת מטפלת מתאימה שלא תגרום נזק לילדם, גורמת להורים לראיין מטפלות פוטנציאליות רבות, עד אשר הם מוצאים את המטפלת המיועדת.

המדריך הבא, מבקש להעניק ידע מקיף ומקצועי בתחום הטיפול בילדים למען הורים העומדים בעיצומו של תהליך ראיונות של מטפלות ובמציאת מטפלת מתאימה לילדיהם.

מהם הכללים לבחירת מטפלת מתאימה?

מטפלת מקצועית צריכה להפגין את התכונות הבאות:

  • בעלת גישה טבעית לילדים.
  • בעלת תקשורת בינאישית מעולה.
  • בעלת כימיה טובה עם ההורים, והכי חשוב עם הילדים.
  • מטפלת טובה יודעת מתי יש להציב גבולות.
  • מטפלת טובה היא כזו היודעת להעניק הרבה חום ואהבה, עידוד ותמיכה לילדים.
  • המטפלת המקצועית יודעת כיצד להעסיק את הילדים באמצעות פעילויות ומשחקים ולייצר עבורם זמן איכות והעשרה.
  • מטפלות מקצועיות יודעות להגדיל ראש ולתפקד גם בסיטואציות לא שגרתיות.
  • מטפלות טובות יודעות כיצד לשוחח עם הילד ולהגיע אל ליבו כשצריך.
  • בעלת אחריות, אסרטיביות ויכולת לחנך.
  • בעלת מוסר עבודה גבוה, מגיעה בזמן לעבודה, ולא מחסירה ימים רבים.
  • מקפידה על חלוקה נכונה של יום העבודה.
  • שומרת על בטיחות הילד, תזונתו וניקיונו.
  • מדווחת להורים מיוזמתה על התנהגות הילדים במהלך היום.

מהו סל זכויותיהן של מטפלות בארץ?

אם החלטתם שברצונכם להעסיק מטפלת עבור ילדיכם, עליכם לספק למטפלת את כלל זכויותיה מתוקף החוק. זכויות התקפות לכלל המטפלות בישראל.

המטפלת המועסקת בביתכם זכאית לסל הזכויות הבאות:

  • ביטוח לאומי - המטפלות זכאיות לתשלום ביטוח הבריאות וביטוח לאומי בשיעור של 7.25%, כאשר משכרה מנוכים 2% אחוז ויתר התשלום הינו באחריות המעסיק. יש לציין כי כאשר מדובר במטפלת שעברה את גיל הפנסיה, התשלום לביטוח לאומי הינו נמוך יותר.
  • דמי נסיעות - המטפלת זכאית למימון נסיעותיה אל בית המעסיק, ניתן להוסיף את החזר הנסיעות למשכורת החודשית הגלובלית.
  • פיצויי פיטורין - כל מטפלת שעבדה במשך שנה ומעלה בבית המעסיק, ופוטרה או סיימה את חוזה העסקתה, זכאית לפיצויי פיטורין.
  • דמי הבראה - המטפלות זכאיות לדמי הבראה, הניתנים לאחר שנת עבודה מלאה בתקופת הקיץ. בשנת העבודה הראשונה זכאיות מטפלות לחמישה ימי הבראה, בשנת העבודה השנייה והשלישית זכאיות לשישה ימי הבראה. יש לציין, כי חופשה ללא תשלום או חופשה בגין תאונה לא נכללות כוותק הבראה.
  • חופשה שנתית - מטפלות זכאיות לימי חופשה שנתיים, בהתאם להיקף משרתם.
  • דמי מחלה - עבור כל שנת עבודה זכאית המטפלת לשמונה עשר ימי מחלה. על המעסיק לשלם החל מיום המחלה השני עד השלישי 37.5% אחוז מהשכר היומי, וביום המחלה הרביעי עליו לשלם 75% אחוז מהשכר היומי. כמו כן, מטפלות יכולות לצבור ימי מחלה שלא נוצלו.

כיצד לראיין מטפלות פוטנציאליות?

בכדי לאתר את המטפלת הראויה למשימה, הנה מספר טיפים וכללים אשר יסייעו לכם במהלך הריאיון.

השלבים:

  • ראשית, אנו ממליצים להורים לבחון ולהגדיר את הצרכים הספציפיים הנדרשים מן המטפלת המיועדת.
  • שנית, יש לחפש את המטפלת הפוטנציאלית, באמצעות מאגרי האינטרנט.
  • שלישית, לאחר שמצאתם את מאגר המטפלות הפוטנציאליות קיימו תחילה ריאיון טלפוני עם המועמדות הפוטנציאליות ובו תבחנו את התאמתה של המטפלת לתנאי ההעסקה, השכר, שעות העבודה והיקפה. חשוב לבקש המלצה ממעסיק קודם.
  • רביעית, עליכם לסכם עם המטפלת המיועדת את כל תנאי העסקתה, זכויותיה, חובותיה, היקף עבודה, והסכמה כללית על נוהל תקשורת במקרה של הערות בונות והעברת ביקורת.

טיפים לריאיון:

עריכת ריאיון מקדים עם המועמדת לתפקיד המטפלת, הינו מעמד חשוב אשר יקנה לכם ההורים מידע ראשוני על אופי המטפלת והתאמתה למשרה.

על מנת להפיק את המיטב מהראיון עליכם להכין רשימה של שאלות מכוונות, אשר תישאלנה במהלך הריאיון. הקפידו על כך ששני ההורים יהיו נוכחים במהלך הריאיון.

במהלך הראיון:

  • ראשית, בקשו מן המועמדת שתספר קצת על חייה ועל ניסיונה בעבודה עם ילדים.
  • שנית, שימו לב להופעתה, לביטחונה העצמי, לכושר הביטוי שלה, האם היא משדרת אמינות?.

שאלות לריאיון:

במהלך הריאיון, מוטב לשאול את השאלות הבאות:

  • מהו מצבה המשפחתי? האם יש לה ילדים? ומי מטפל בהם בזמן היעדרותה?
  • מה היו הנסיבות להפסקת עבודה הקודמת?
  • מה הופך אותה למועמדת ראויה?
  • מדוע בחרה בתפקיד של טיפול בילדים?
  • מהם יתרונותיה ומהם חסרונותיה?
  • מה לדעתה עשוי להיות לה למכשול בעת טיפולה בילדים?
  • האם היא מוכנה לעבוד גם מעבר לשעות הרגילות כשצריך, או שהיא מוגבלת?
  • הציגו בפני המועמדת מספר תרחישים ושאלו כיצד הייתה מתנהגת בהם?
  • על אילו דברים היא מקפידה בעת טיפולה בילדים?
  • על אילו סיטואציות נוהגת לדווח המטפלת להורים?
  • יש לסכם עימה על תקופת התחייבות ועל מטלות שיש ברצונכם שתבצע במהלך יום עבודתה (כביסה, בישול, ניקיון, וכו').
  • בסיום הריאיון, הודיעו למועמדת לתפקיד המטפלת כי תוך יומיים תקבל תשובה.

כללים לאחר בחירת מטפלת ראויה

לאחר שבחרתם מטפלת ראויה, מלאו את הכללים הבאים:

  • קיימו מפגש בין המטפלת לילדיכם בנוכחותכם למשך כמה ימים בכדי לבחון את הכימיה בינה ובין הילדים.
  • החליטו על תקופת מבחן של שבועיים על מנת לוודא אם ברצונכם להעסיק את המטפלת שנבחרה באופן קבוע.
  • נהוג לספר למטפלת על אופיים של הילדים, הרגלי האוכל והמשחק שלהם, חוגים, רגישויות מיוחדות, ועוד.
  • הקפידו לערוך למטפלת סיור בבית והראו לה היכן נמצא ארון עזרה ראשונה, ארון החשמל, הסכו"ם, האוכל וכו'.
  • דווחו על סדר יומם של הילדים.
  • הקפידו להשאיר במקום אסטרטגי וקבוע רשימה של טלפונים חשובים (עבודה, סבתא, חירום ועוד).

לסיכום, על מנת לבחור נכונה בין היצע של מטפלות פוטנציאליות מטפלת מתאימה, הקפידו למלא אחר הכללים, שהוזכרו במדריך זה.

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, לרבות מידע בנושאי בריאות, המלצות וטיפים, הינו מידע כללי בלבד, ואין בהם כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה, במיוחד בנושאי בריאות, על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.