מתי לפנות לקלינאי תקשורת - מידע מפורט אודות מתי לפנות לקלינאי תקשורת
Emama

מתי לפנות לקלינאי תקשורת

ילדים נולדים עם מוכנות ללמוד שפה, אבל הם צריכים ללמוד את השפה מהמשפחה והסביבה המשתמשות בה. לימודי שפה לוקחים זמן, והמהירות בה ילדים שולטים באבני הדרך ההתפתחותיים הקשורים לשפה ולדיבור, משתנים מילד לילד. בתחילת תהליך הלמידה, ילדים עשויים להתקשות להפיק צלילים מסוימים, מלים או משפטים. עם זאת, רוב הילדים יכולים להשתמש בשפה בקלות בערך בגיל 5.

סימנים להפרעת שפה

יש כמה סימנים שעשויים להעיד על הפרעת תקשורת המצריכה התערבות של מומחה בקלינאות תקשורת.

כאשר הילד:

  • אינו מחייך או מקיים אינטראקציה עם אחרים (לידה ואילך).
  • משמיע רק כמה צלילים או מחוות, כמה הצבעה על דברים (7-4 חודשים).
  • לא מבין מה אחרים אומרים (7 חודשים עד שנתיים).
  • אומר רק כמה מלים (18-12 חודשים).
  • שנתיים: המלים לא מובנות בקלות (18 חודשים).
  • לא מחבר מילים ליצירת משפטים (1.5-3 שנים).
  • מתקשה לשחק ולדבר עם ילדים אחרים (3-2 שנים).
  • מתקשה בכישורי קריאה וכתיבה מסוימים:

    • בגיל 8 חודשים עד שנה, הילד אוהב שקוראים לו סיפור, מתבונן בספרים בספר כשקוראים לו.
    • בגיל 2-1 שנים, הילד משמיע צלילים של מלים כשהוא מתבונן בתמונות בספר, מצביע או נוגע בתמונות בספר ואומר בקול את שם התמונה, הופך דפים בספר.
    • בגיל 3-2 שנים, הילד יודע להבחין בין הכריכה הקדמית לאחורית של הספר, נהנה לשמוע סיפור בחרוזים, מצביע על תמונות רבות בספר ואומר את שמן.

מה לעשות אם אתם מודאגים?

ילדים אשר מתקשים בהבנה ובדיבור, זקוקים לעזרה. אולי הילד עדיין לא שולט באבני הדרך של השפה, כפי שעושים זאת ילדים אחרים, ולפעמים זה עשוי להיות סימן לעיכוב בשפה או בדבור, או בהפרעה.

התפתחות השפה כוללת חלקים שונים. במהלך הדרך, ילד עשוי להתמודד עם אחת, או יותר, מהבעיות הבאות:

  • קושי להבין מה אחרים אומרים (קליטת שפה). זה יכול לקרות בגלל שהילד:

    • סובל מבעיית שמיעה
    • לא מבין את משמעות המלים.
  • קושי בתקשור המחשבות באמצעות השפה (שפה אקספרסיבית). זה יכול להיות בגלל שהילד:

    • לא יודע את המלים בהם יש להשתמש.
    • לא יודע איך לחבר מלים למשפט.
    • יודע את המלים בהן יש להשתמש אבל לא מסוגל להביע אותן.
  • הפרעות שפה ודיבור יכולות להתקיים יחדיו או בנפרד. דוגמאות לבעיות בהתפתחות שפה ודיבור כוללות:

    • קושי ביצירת מלים או צלילים מסוימים בצורה נכונה.
    • קושי לגרום למלים או למשפטים לזרום בצורה חלקה (כמו גמגום).
    • עיכוב שפה, המתבטא בהתפתחות אטית מהמקובל, של היכולת להבין ולדבר.
  • הפרעות שפה

    • אפזיה – קושי להבין או לדבר חלקים מהשפה, בגלל פגיעה מוחית, או בגלל הדרך בה המוח פועל.
    • הפרעה בעיבוד השמיעתי – קושי להבין את משמעות הצלילים שהאוזן שולחת למוח.

שילוב של מספר אתגרים

  • הפרעות שפה או דיבור יכולות להופיע יחד עם הפרעות למידה אחרות המשפיעות על הקריאה והכתיבה. ילדים אלה עלולים להיות מתוסכלים, אם בגלל שהם לא יכולים להבין אחרים, או כיוון שהם עצמם לא מובנים לאחרים. כתוצאה מכך הם עשויים להפגין בעיות התנהגות, חוסר אונים או הסתגרות. הפרעות אלה יכולות להופיע גם עם הפרעות רגשיות או התנהגויות, כמו הפרעת קשב וריכוז או חרדה.
  • ילדים עם עיכוב התפתחותי, כולל הפרעות על הספקטרום האוטיסטי, עלולים גם הם להיתקל בקשיי דיבור ושפה.

שילוב של מספר אתגרים יכול להקשות על הילד להצליח בלימודים. לכן, חיוני לקבל אבחון נכון של ההפרעה על ידי קלינאי תקשורת, כדי שהילד יוכל לקבל את הטיפול הנכון שיוכל לעזור לו.

איתור בעיות שפה ודיבור

אם אתם דואגים שמא לילד יש בעיה בהתפתחות השפה או הדיבור, הצעד הראשון הוא לברר אצל הרופא אם לילד יש בעיית שמיעה. בכול מקרה, כדי לטפל בבעיות שפה ודיבור יש לפנות לקלינאי תקשורת. זה המומחה שיוכל לערוך אבחון קפדני שבעקבותיו יוכל גם לקבוע את סוג הבעיה שמעכבת את התפתחות השפה והדיבור, יציע תכנית טיפולית מותאמת אישית, ויעבוד ישירות עם הילד, הוריו והמורה שלו כדי לנסות לקדם אותו בכול תחומי חייו, ככול האפשר.

 

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, לרבות מידע בנושאי בריאות, המלצות וטיפים, הינו מידע כללי בלבד, ואין בהם כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה, במיוחד בנושאי בריאות, על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.