שיטת החינוך המתאימה עבורך - מידע מפורט אודות שיטת החינוך המתאימה עבורך
Emama

שיטת החינוך המתאימה עבורך

על פניו, אולי נראה לך כי שנות החינוך המוקדמות בגן הילדים פשוט עוזרות לילדים להסתגל לחיים בכיתה ונותנות להם הזדמנויות להתרועע. אבל האמת היא ששיטת החינוך שתבחרי עבור ילדך בגיל הרך, תשפיע באופן משמעותי על חייו. ממחים רבים טוענים כי 5 השנים הראשונות לחיי הילד, הן מהשנים המכריעות מבחינת ההתפתחות שלו ועשויה להיות להן השפעה מתמשכת על המעבר בין ילדות לבגרות.

סטודנטים בלימודי חינוך לגיל הרך, מתוודעים במהלך הלימודים למגוון שיטות החינוך, המתייחסות הן להתפתחות הילד והן לסגנונות הלמידה וההוראה שניתן להתאים לתלמידים השונים:

  • למידה אינטראקטיבית
  • תכניות לימודים ממוקדות תוכן
  • סגנונות הוראה ממוקדי לומד

מוחות לא נולדים, הם נבנים

ממצאי חוקרים שעסקו לאחרונה בנושא התפתחות המוח בילדים צעירים, מדגישים את העובדה שהתזמון והאיכות של חוויות הילד המוקדמות, משתלבים יחדיו כדי לעצב את ארכיטקטורת המוח.

ארכיטקטורת המוח תלויה בחוויות המתאימות לגיל הילד, בסביבה מעוררת ובמסגרת הגנטית. כפי שהבית בנוי מיסודות עם חומרים קשיחים, כדי להציע בסיס חזק למבנה ארוך טווח, כך גם התפתחות המוח זקוקה לבסיס איתן.

כלומר, חוויות מסוימות חייבות להתרחש ברצף ובאמצעות חשיפה נאותה, לצורך ההתבגרות הראשונית של מעגלי המוח ברמה הנמוכה, שתוכל לתמוך בהתפתחות ארוכת טווח של מעגלי המוח ברמה הגבוהה, זו הנדרשת ללמידה מורכבת בשנים הבאות.

גיל הוא לא רק מספר

לפי הפסיכולוג ההתפתחותי ז׳אן פיאז׳ה (Jean Piaget), ילדים בונים בעצמם את ההבנה שלהם. למעשה, הכול תלוי בגיל: הדרך בה ילדים תופסים את העולם, קולטים מידע, מארגנים את המידע ואת החוויות ופועלים על פיהם.

למידה מותאמת גיל, מתייחסת ללמידה מותאמת לרמת ההבנה של הילד, לזיהוי המוכנות שלו ללמוד, ולבחירה בשיטת ההוראה המתאימה לו ביותר.

לפי פיאז׳ה, הורים ומחנכים אמורים לשקול את הבגרות הנפשית, הרגשית והחברתית של הילד, ולאו דווקא את הדרך החינוכית המקושרת רק לגיל הביולוגי.

שיטות הוראה נפוצות לילדי הגיל הרך

כל ההורים רוצים את הטוב ביותר עבור ילדיהם, אבל אם נשאל אותם מה זה אמור להיות, כנראה שיתקשו למצוא תשובה אחת.

על ידי הבנת שיטות ההוראה המובילות בגיל הרך, תוכלי לנסות לגלות מה יכול להיות ׳הכי טוב׳ לילדך, ולבחור בזו המתאימה לו ביותר.

  • שיטת מונטסורי (Montessori)

שיטת מונטסורי היא מערכת חינוכית שפותחה בתחילת המאה ה-20 על ידי המחנכת האיטלקייה מריה מונטסורי. גישה זו נטועה בגישת החינוך האינדיבידואליסטי, ומבוססת על התפישה לפיה לכול ילד יש פוטנציאל יצירתי ומוטיבציה טבעית ללמוד.

את הכיתה הלומדת בשיטת מונטסורי ניתן לזהות בקלות לפי חומרי הלמידה המרתקים, ולפי התלמידים המפגינים בהתלהבות רבה עמדות עצמאיות. בחינוך לגיל הרך בשיטת מונטסורי, התלמידים מקבלים הזדמנות לפרוח, כאשר המחנכים מתייחסים ומטפלים בהיבטים השונים של התפתחות הילד:

  • ההיבטים הקוגניטיביים
  • ההיבטים החברתיים
  • ההיבטים הפיזיים
  • ההיבטים הרגשיים
  • שיטת וולדורף שטיינר (Waldorf Steiner)

שיטה זו פותחה בסוף המאה ה-19 – תחילת המאה ה-20, על ידי החוקר רודולף שטיינר. מדובר בגישה הוליסטית לחינוך שבה מלמדים את התלמידים מקצועות מסורתיים בדרכים לא מסורתיות. גישה חינוכית זו מתמקדת במידה רבה בהזדמנויות ללמידה מעשית ובהתנסויות המבוססות על הפעלת החושים.

תכנית הלימודים בגישת שטיינר מבוססת על שלושה שלבי התפתחות של ילדים:

  • ילדות מוקדמת, עד גיל 7, התקופה שבה הילדים לומדים בצורה הטובה ביותר באמצעות משחק ופעילות פיזית.
  • גילאי 14-7, התקופה שבה ילדים לומדים באמצעות רגשות ודמיון.
  • השלב האחרון, שבו הילדים לומדים באמצעות חשיבה.
  • גן דמוקרטי

גנים הפועלים במסגרת בית הספר הדמוקרטי מבוססים על עקרונות החינוך הדמוקרטי, כשהם מותאמים לגיל הרך. התפיסה המובילה של גישה חינוכית זו היא שהילדים יכולים, בין השאר:

  • לבחור
  • לחקור
  • לשאול
  • להיות שותף בתהליכים המתקיימים

בנוסף, ההורים לילדי גן הילדים הם חלק מהקהילה הבית ספרית כלומר לוקחים חלק בהחלטות, בפעילויות ובאירועים.

ההתנהלות בגן מאופיינת ומתכוונת להתאים לתפיסות הללו. בנוסף, כיוון שיש קשר בין גן הילדים לבין בית הספר הדמוקרטי, הילדים נהנים הן מפעילות עצמאית של הגן והן משילובים ומגעים עם בית הספר המתבטאים בפעילויות קהילתיות משותפות.

במהלך שנת הלימודים בגן חובה, הילדים חווים מעבר הדרגתי מהגן אל החטיבה הצעירה בבית הספר. התנסות זו כוללת הכרות עם בית הספר ועם מסגרת הלימודים שמצפה להם לקראת עלייתם לכיתה א׳.

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, לרבות מידע בנושאי בריאות, המלצות וטיפים, הינו מידע כללי בלבד, ואין בהם כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה, במיוחד בנושאי בריאות, על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.