שינה - מידע מפורט אודות שינה
Emama

שינה

»
»
»

סקרים הוכיחו כי ילדים שהולכים לישון לפני 9 בערב נרדמים מהר יותר, זוכים ליותר מנוחה והכי חשוב, מתעוררים פחות במהלך הלילה. אם ילדך הולך לישון מאוחר, מומלץ להקדים את שעת השינה שלו ברבע שעה כל יום-יומיים עד לשעה הרצויה. השעה הטובה ביותר להשכיב תינוק לישון היא לפני שהתינוק מגיע למצב של עייפות יתר, בדרך כלל שעה זו נעה בין 19:30 ל-20:30. בנוסף, כדאי לשמור על שגרה קבועה כך שתינוקך ידע בדיוק מה עומד לקרות, למשל, דבר ראשון אמבטיה, סיפור, שיר ערש ולבסוף שינה (בתקווה).

למה תינוקות לא ישנים כל הלילה

הסיבה שרובינו ישנים כל הלילה ומתעוררים רק בבוקר היא שיש לנו שעון פנימי הנקרא שעון צירקאדי. זהו שעון ביולוגי יומי שמסנכרן את הפעילות והמנוחה שלנו למחזור האור והחושך של היממה. למרות ששעון זה מפותח לחלוטין אצל תינוק עוד לפני שנולד, עד גיל 2-5 חודשים בערך המוח שלו אינו "בוגר" מספיק כדי להגיב לגמרי לשעון. כשהתינוק מגיע לגיל המתאים הוא יתחיל לישון תקופות של 5-6 שעות רצוף בלילה.

אפשר לזרז את תהליך הכרת השעון ע"י המוח אצל התינוק ע"י חשיפתו לאור ולחושך לפי מחזור היום. כלומר, כאשר התינוק מתעורר בבוקר האכילי אותו בחדר מואר היטב ובערב תעמעמי את האור. שמרי על דפוס זה בחודשים הראשונים של חייו כדי לעזור לו לבסס מחזור אור-חושך קבוע.

צרכי שינה

שעות השינה של תינוקך חיוניות להתפתחות השכלית והפיזית שלו, אך יש טווח שעות שכל תינוק צריך:

  • 0-2 חודשים: צרכי השינה נעים בין 16-17 שעות ביום, התינוק יהיה ער לא יותר משעה-שעתיים כל פעם. לשינה אין דפוס מסוים, בדרך כלל התינוק יירדם כשבטנו מלאה.
  • 2-6 חודשים: כ-5 שעות ביום ו-10 שעות בלילה.
  • 6-9 חודשים: כ-3.25 שעות ביום ו-11 שעות בלילה.
  • 9-12 חודשים: כ-3 שעות ביום ו-11 שעות בלילה.
  • 12 חודשים: כ-2.25 שעות ביום ו-11.5 שעות בלילה.

בין 2-12 חודשים, השינה ביום צריכה להיות מחולקת ל- 2-4 תנומות של 0.5-2 שעות כל אחת. ככל שהתינוק גדל הוא יהיה זקוק לפחות שעות שינה, אך כדאי לשמור על שגרה קבועה יחסית כדי שיוכל להרגיע ולהרדים את עצמו.

שינה טובה יותר

איכות השינה של תינוק מושפעת משני גורמים עיקריים:

  • מתי התינוק הולך לישון במהלך היום: ולד חדש הולך לישון בשעות אקראיות, אך תינוקות מעל גיל 4 חודשים בעלי שעות שינה קבועות ישנו טוב יותר ולכן יתעוררו מרוצים ושמחים יותר. מומלץ לכוון לתנומה ב-9:00/10:00, ומגיל 6 חודשים מומלץ להוסיף תנומה ב-13:00/14:00.
  • מתי התינוק הולך לישון בערב: תינוק שלא ישן מספיק שעות בלילה (כל גיל והדרישות שלו), יתעורר עצבני ובכיין מתנומות במהלך היום.

איך להרדים אותו

כל תינוק והורה שונה ולכן צריך גם דרכים שונות להרדים את התינוק. מציאת סגנון "הרדמת התינוק" כרוך בכמה דברים כגון אינסטינקט (חוש טבעי), אופי התינוק וההורה וכמובן תרגול. הנה מספר הצעות (אפשר גם לשלב):

  • גישת "הרדמת ישנוני": מתאים לתינוקות ה"קלים" שידעו מיד איך לינוק ולגהק ולהורים שאוהבים סדר ונמנעים מהבלתי צפוי. הדרך לגרום לתינוק להגיע למצב המתאים (ישנוני) היא ע"י ביסוס שגרה קבועה אשר מיידעת את התינוק שזמן שינה קרב.
  • גישת "זה יבוא לבד": מתאים להורים עם הרבה סבלנות ולתינוקות ללא שגרת אכילה, שינה ועשיית צרכים מסודרת. בגישה זו, השליטה אצל התינוק, כלומר, עושים מה שהוא רוצה עכשיו. צריך לקחת בחשבון שככל שחוזרים על שגרה מסוימת לאורך זמן, כך יהיה קשה יותר לשבור אותה, אך זה לא ישפיע על שארית חייו של התינוק לכן כל הורה צריך לעשות מה שהוא חושב לנכון עם התינוק שלו. הזמן יגיע שבו התינוק שלך יהיה מוכן ללכת לישון לבד.
  • גישת "חלוקת-מיטה": מתאים להורים שמחפשים קרבה פיזית רבה ולתינוקות תובעניים או ביישנים. הדרך הבטוחה ביותר להשיג את הגישה היא לשים עריסה ליד המיטה של ההורים, אבל יש כאלה שמעדיפים לחלוק במיטתם עם התינוק. גישה זו נוחה במיוחד לצורכי הנקה מכיוון שתינוקות היונקים נוטים להתעורר יותר פעמים כדי לאכול מאשר תינוקות שלא יונקים. החיסרון העיקרי בגישה זו הינו הסכנה המוגברת ל-SIDS (תסמונת מוות פתאומי של תינוק). גישה זו יעילה כל עוד אינך משאירה את התינוק ער עד שאתם מוכנים ללכת לישון, אלא שכבי עם תינוקך עד שיירדם והעבירי אותו לעריסה.
  • גישת "פרידה ארוכה": גישה יעילה כדי להפטר מגישת ה"זה יבוא לבד" כאשר סבלנותך פוקעת. גישה זו לוקחת זמן (שבועות אפילו) ודורשת התמדה מוחלטת. יש להתחיל בכך ששמים את התינוק בעריסה שלו בזמן שאת יושבת בכיסא לידו. אם הוא בוכה, השתמשי במגע סירוגי (נגיעות קצרות עם הפסקות בניהן) של ליטוף הבטן או הראש להרגיעו. נסי לא להרימו או לעורר אותו עם דיבור רב. עזבי את החדר רק לאחר שנרדם וחזרי על התהליך אם הוא מתעורר במהלך הלילה. יש להקפיד על התנהגות זו במשך שלושה ימים ואז להרחיק את הכיסא לאמצע החדר (בין העריסה לדלת). כך, כל שלושה ימים לערך יש להרחיק את הכיסא עוד ועוד עד שיהיה במסדרון מחוץ לדלת. אחרי היום ה-14 בערך תוכלי לשים את תינוקך בעריסה ולעזוב את החדר מבלי לשמוע ולו יבבה אחת.
  • גישת "תתרגל לרעיון": גישה זו מתאימה בעיקר לתינוקות בין גיל 4-8 חודשים אך לא לתינוקות רגישים במיוחד. גישה זו נוקטת בשיטת ה"תתני לו לבכות", אך ברגישות לצרכי התינוק. תתחילי בגישת ה"הרדמת ישנוני", אם תינוקך לא רגיל ששמים אותו בעריסה לפני שהוא נרדם אז הוא ודאי יבכה, תרגיעי אותו בקול רך ונעים ולטפי את בטנו. אמרי לו שהגיע זמן לישון ושאת הולכת, צאי מהחדר לזמן קצר (כ-5 דקות) וחזרי להרגיעו אם הוא עדיין בוכה (בלי להרים אותו מהעריסה). צאי שוב מהחדר וחזרי על התהליך עד שיירדם ושוב אם הוא מתעורר במהלך הלילה. כל לילה שני האריכי את הזמן שבו את יוצאת מהחדר ו"נותנת לו לבכות" בכמה דקות נוספות עד שהוא יתרגל לרעיון וילך לישון לבד. יתכן ויידרש זמן כדי שגישה זו תרגיל את תינוקך להירדם לבד (מכמה ימים ועד לכמה שבועות), אך אם הבכי נמשך שעות או נהיה היסטרי כדאי לנסות גישה אחרת.

לא משנה באיזו גישה תנקטי, העיקר הוא לזכור שאת עושה זאת בשבילו, כדי שיפתח הרגלי שינה בריאים שיעזרו להתפתחותו בטווח הרחוק.

קולות מרגיעים

ישנם קולות מסוימים בעלי השפעה מרגיעה על תינוק, כדאי לנסות אחד או יותר על מנת להבטיח שתינוקך יירדם מהר ויישן טוב יותר:

  • "רעש לבן": זהו סוג של רעש הממסך רעשים אחרים בבית כגון צלצול הטלפון או קולות חזקים אחרים. בצורה זו תינוקך יוכל להירדם בזמן שהבית ממשיך לתפקד כרגיל (גם בפעילויות רועשות). ישנם דיסקים של רעש מסוג זה שניתן לקנות או להוריד באינטרנט, או להשתמש במאוורר בעל רעש מזמזם.
  • קול האם: בשליש האחרון של ההיריון תינוקך שמע את קולך מהבטן, כך שהוא מזהה אותו וזה מרגיע אותו. כדי להרגיע תינוק אפשר ללחוש לו דברים, התינוק ינסה לזהות מאיפה מקור הקול החלש ודבר זה עלול להסיח את דעתו מהבכי.
  • שיר ערש: מנגינות פשוטות שחוזרות על עצמן, בשונה ממנגינות מסובכות של מוזיקה קלאסית או שירים עם מילים, אינן מגרות יתר על המידה כך שהן עוזרות לתינוק להירגע וכך להירדם מהר. אפשר לזמזם לתינוק מנגינות שחוזרות על עצמן, או לתת למוביל המוזיקלי להתנגן.

חזרה לישון באמצע הלילה

תינוקות מתחילים לישון לפרקי זמן ארוכים יותר בגיל 6 חודשים בערך, אך לעיתים הם עדיין עלולים להעיר אותך באמצע הלילה. בשעות כאלה הדבר האחרון שבא לך לעשות הוא לחזור על שגרת ה"לילה טוב" שאליה הרגלת אותו, אז איך תחזירי אותו לישון?

  • המומחים ממליצים: תחכי כמה דקות לפני שאת מגיבה ליבבות שלו (אלא אם כן הוא נשמע היסטרי כמובן). אם הוא לא נרגע, אז תתקרבי בשקט למיטתו ובלי להדליק את האור או ליצור קשר עין בדקי אם הוא רטוב או סובל מחום, בהנחה שהוא לא, תלטפי את בטנו, לחשי לו שיר ערש וצאי בשקט מהחדר כשהוא מנומנם אך עדיין ער.
  • בעולם האמיתי: המלצתם של המומחים, אמנם אידיאלית, אך לרוב לא בדיוק כל-כך פשוטה וברוב המקרים לא ממש משיגה את המטרה. כל תינוק וכל הורה שונה, לכן אין סיכוי שהמלצתם המלומדת של המומחים תעבוד אצל כולם. אפילו הם (המומחים) מודים שצריך לדעת להיות גמישים ולעיתים להשתמש בגישות קצת שונות (כיסא מתנדנד או רוטט, להביא אותו למיטה של ההורים או להאכיל אותו) כדי להחזיר את השקט לבית בשלוש לפנות בוקר.

הפרת חוקים כשזה נוגע לתינוק שלך זה לא תמיד דבר רע, אף אחד לא מכיר אותו ואת צרכיו יותר טוב ממך, כך שאם את חושבת שהוא יישן טוב יותר אם תכניסי אותו איתך למיטה למשל, אז עשי זאת. רק לא לשכוח לשמור על המלצות הבטיחות.

לישון עם התינוק

רוב המומחים לא ממליצים להורים לישון עם התינוק באותה מיטה, זה מגביר את הסיכון ל-SIDS ומרגיל את התינוק להירדם רק בצורה זו, אך למרות זאת יש הרבה אמהות שבכל זאת עושות זאת. חשוב לזכור שלא תמיד קל לשמור על כל הוראות הבטיחות: השכיבי את התינוק על גבו, הרחיקי אותו מסמיכות וכריות, אל תשני עם תינוקך במיטת מים, ספה או כורסה, שמרי על סביבה נטולת עשן, אל תשתמשי באלכוהול, סמים או כל תרופה אחרת שעלולה לגרום לך להיות פחות ערנית לנוכחות תינוקך, השתמשי במעקה ביטחון.

כמעט 50% מכל התינוקות שמתים בפתאומיות ובאופן בלתי צפוי, היו במצב של חלוקת-מיטה, אז למה להסתכן? אם בכל זאת חשוב לך שתינוקך יישן איתך בחדר, תנסי לשים עריסה ליד המיטה כך שתוכלי להאכיל אותו כשצריך בלילה, אך בלי הסיכון המיותר.

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, לרבות מידע בנושאי בריאות, המלצות וטיפים, הינו מידע כללי בלבד, ואין בהם כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה, במיוחד בנושאי בריאות, על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.

בחזרה לחלק העליון