צירי ברקסטון הם צירים מדומים הנגרמים ממתיחה והתהדקות של שרירי הרחם, ועוזרים לגוף להיערך ללידה, אך לא גורמים לפתיחה של צוואר הרחם
Emama

צירי ברקסטון

»
»
»

ציר לידה הוא התכווצות של שריר הרחם, שהמטרה שלו היא לדחוף את התינוק לכיוון צוואר הרחם לקראת הלידה ובמהלכה. בדרך כלל הכאב מרגיש כמו כאבי מחזור, וכשהוא מבין הצירים ישנם הפסקות, ונהוג לספור את משך הציר ואת אורכם של ההפסקות כדי לדעת עד כמה קרובים אנחנו לרגע הלידה. ככל שהצירים ממושכים וההפסקות ביניהם קצרות, כך נדע שרגע הלידה מתקרב. לצד צירי הלידה, ישנם גם צירים מדומים הקרויים צירי ברקסטון. הם אינם גורמים לפתיחה של צוואר הרחם ולא מובילים ללידה, אך יש להם משמעות וסיבה.

מה הם צירי ברקסטון וממה הם נגרמים?

צירי ברקסטון הם צירים מדומים, והם קרויים על שם הרופא שזיהה אותם לראשונה. הם נגרמים ממתיחה והתהדקות של שרירי הרחם, ועוזרים לגוף להיערך ללידה, למרות שהם אינם גורמים לפתיחה של צוואר הרחם ולא יכולים להוביל ללידה. משכם של צירים אלה הוא בדרך כלל כ-60 שניות, אך התדירות שלהם משתנה. צירי ברקסטון מופיעים בעיקר בשעות הערב המאוחרות, לאחר פעילות גופנית וכשהאישה עייפה או מיובשת. חשוב לדעת שלא כל הנשים יחוו צירי ברקסטון במהלך ההיריון, ואין בדבר זה כדי להעיד על היריון לא תקין.

מתי מתחילים להופיע צירי ברקסטון ואיך ניתן להבדיל ביניהם לבין צירים אמתיים?

צירי ברקסטון מתחילים להופיע בדרך כלל בשליש השלישי להריון, אם כי יש נשים שחוות אותם גם בהלך השליש השני, לקראת סופו, אך אז מדובר בהתכווצויות קלות מאוד שיופיעו לאחר מאמץ גופני. אין ספק שכשהצירים המדומים מופיעים בשליש השלישי הם יכולים לגרום לך להחסיר פעימה שמא מדובר ברגע האמת. כדי לעזור לך להישאר רגועה ולהבין את מקור הצירים, חשוב להכיר את תסמיני הלידה האמתיים כדי לדעת את ההבדל ביניהם. במהלך צירי לידה אמתיים יש התקדמות של התסמינים – הציר הופך להיות ארוך וכואב ככל שמתקרבים לרגע. צירים מדומים, לעומת זאת, לא מחמירים עם הזמן ולא מגבירים את תדירותם. בנוסף, צירים מדומים גורמים לכאב בבטן התחתונה, בעוד צירי לידה אמתיים מערבים בדרך כלל את הגב והרגליים. משכו של ציר מדומה הוא עד 60 שניות, בעוד משכו של ציר אמיתי הוא 90 שניות. הנתון החשוב ביותר הוא משכו של הציר וההפסקות - צירי לידה אמיתיים מתחילים להופיע בקצב של 3-4 פעמים ב-10 דקות, ואילו צירים מדומים הם אינם סדירים.

הטיפול בצירי ברקסטון

ישנם כמה דרכים שיכולים לסייע בהפחתה של צירי הברקסטון ובעוצמה שלהם – הרבי לשתות מים, בעיקר ככל שתאריך הלידה מתקרב. הצירים המדומים מגיעים כשאת מיובשת. במידה ואת חשה בכאבים בזמן שכיבה או ישיבה, החליפי תנוחה או בצעי הליכה קצרה. תנועה יכולה לעזור לשכך את ההתכווצויות, כמו כן גם מנוחה ואמבטיה חמה.

מתי יש לפנות לרופא במידה וטרם הגעת לשבוע 37?

  • אם ההתכווצויות מלוות בהפרשה דמית או מימית
  • אם ההתכווצויות מלוות בכאבי גב תחתון
  • אם את מרגישה יותר מאשר שלוש התכווצויות בשעה
  • אם ההתכווצויות הן סדירות

צירי ברקסטון – חלק תקין מההיריון

חשוב לזכור שצירי ברקסטון אמנם גורמים לאי נוחות, אך הם חלק תקין לחלוטין מההיריון, ותפקידם הוא לעזור לגופך להתכונן ליום הגדול ולרגע הלידה. אם זהו לא ההיריון הראשון שלך, את בטח תדעי להבדיל בין ציר מדומה לציר אמיתי, שמגיע אליך במלוא עוצמתו. אם זהו ההיריון הראשון שלך, חשוב להכיר את התסמינים של צירים מדומים וצירים אמתיים, ולשמור על רוגע.

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, לרבות מידע בנושאי בריאות, המלצות וטיפים, הינו מידע כללי בלבד, ואין בהם כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה, במיוחד בנושאי בריאות, על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.

בחזרה לחלק העליון