מושגים ודמיון - מידע מפורט אודות מושגים ודמיון
Emama

מושגים ודמיון

»
»
»

כאשר ילדך יגיע ל- 24-30 חודשים הוא כבר ידע לתת שם לרעיונות ודברים שהוא רוצה. הוא כבר לא ימשוך לך את החולצה כדי שתבואי אחריו למטבח, יצביע על צנצנת העוגיות ויקפץ בציפייה, הוא פשוט יביט לך ישר בעיניים וידרוש "עוגיה עכשיו!". בגיל זה ילדך כבר למד לקשר בין מילה מסוימת כמו "עוגיה" לתמונה שמייצגת אותה. כעת הוא יכול לקשר בין הרעב הפיזית עם הרצון לרצות את תחושת הכמיהה. הוא יכול להיזכר בפעם האחרונה שאכל עוגיה ולפעול כדי לשחזר את החוויה ע"י כך שפונה אלייך וממלמל מילה או שתיים.

המעבר של ילדך לקראת "חיים של מחשבה" ולא רק של עשייה הינה התפתחות מרתקת אך מתישה עבור שניכם. בזמן שהוא לוקח צעדי ענק להבין את העולם סביבו, לעיתים הוא גם יהיה מבוהל ממטר הרעיונות התוקפות את מוחו. הדמיון שלו יעבוד שעות נוספות ויתכן שפתאום יהיה יותר תלוי ו"נדבק" או שיוטרד מחלומות רעים. הוא יסתמך על כך שאת תרגיעי אותו בזמן שהוא לומד מה מבין המחשבות שלו אמיתי ומה דמיון.

המעבר מהתנהגות של כאן-ועכשיו בלבד להתנהגות של שימוש ברעיונות ודמיון לא קורה בן לילה, זהו תהליך הדרגתי אשר מתחיל בגיל 16 חודשים בערך וממשיך לתוך השנה השלישית של חייו. במשך הזמן ילדך יאגור כמויות אדירות של מידע, למשל תפוח ישמר אצלו כמשהו עגול ואדום עם טעם מתקתק. בזמן שהתמונות האלה נוצרות לו במח, בצורה מאוד הדרגתית גם משמעויות וקישורים נוצרים אצלו. הוא מבין שלחפצים ואנשים יש תפקיד מסוים – הוא מבין שתפקידה של מברשת שיער היא לשרק את שיערו מכיוון שאת הראית לו איך.

עם הזמן ילדך ילמד לזהות את הניצוץ שבעינייך כאשר את משבחת אותו, או את הצליל החורק של קולך כאשר את כועסת. הוא מתחיל לשים לב לרגשות שמלוות את פעולותייך. התמונות הרב-חושיות הללו שיש לו (שלך, של אבא, של תפוח) מקבלות משמעות מכיוון שלאט לאט הוא מקשר אותן לרגשות או למטרה מסוימת. חלק מהמוטיבציה שלו להשתמש במילה המייצגת תמונה מסוימת הוא הסיפוק שהוא מקבל מהתקשורת עם אדם שהוא אוהב והעובדה שמבינים אותו.

משחק דמיוני

תפקידך במהלך תקופה זו של התפתחות רעיונות אצל ילדך היא לזהות את המשמעות בהתנהגותו ואת הרמזים המילוליים החושפים את הרעיונות החדשים שלו.

משחקי הדמיון של ילדך לרוב מתמקדים בפעילויות המשפחתיות שהוא רואה סביבו במהלך היום. הדמיון שלו קודם כל מתפתח ע"י חיקוים פשוטים כגון להשכיב את הבובה שלו לישון, לערבב סיר ריק עם כף מעץ. הוא ישתמש בחיקוים כדי לשחזר דברים שראה אך עם רגשות משל עצמו בכל מעשה. כאשר ילדך משתמש בבובה אחת כדי לחבק בובה אחרת, תדעי שהוא יצר את המושג חום וחיבה מהאינטראקציה האוהבת שלך איתו ויישם זאת על הבובות שלו. בצורה זו של משחקי דמיון הוא יכול לחקור מגוון רב של נושאים ורגשות. עם הזמן הוא יישם את מה שלמד על רגשות במשחקי דמיון למצבים אמיתיים.

משחקי דמיון מאפשרים לילדך לפשט רעיונות, להיות יצירתי, לקשר בין רגש לרעיון ולעיתים אפילו להתמודד עם רגשות מסוימים.

יצרית מסגרות מגבילות במשחקי דמיון:

אחת הסיבות שבגללן ילדך לא נהיה מוטרד מדי מרגשות של כעס, פחד או מבוכה שמגלם בזמן משחקי דמיון איתך היא שהוא יודע שתעזרי לו לעצור אם זה מתחיל להיות מוגזם מדי. את אפילו תשימי לב שלעיתים הוא בעצמו יותר מסגרות מסוימות במשחקי הדמיון שלו כגון לשים את ה"רע" בכלא. משחק מסוג זה מראה לך שילדך מזדהה עם הגבולות שאת נותנת לו, ומתנחם מהידיעה שלא תתני לו להתעצבן או לפחד ולפגוע בעצמו או באחרים.

להתפתח ע"י משחקי דמיון:

משחקי דמיון הם לא רק אחת מהדרכים העיקריות דרכן ילדים יכולים לתרגל מושגי רגשות, בנוסף זוהי דרכם להבין איך עובד העולם. מיומנותו של ילדך בטיפול בחפצים גדולים וקטנים וסידורם בצורות שונות במרחב הינה הוכחה לכך שהמחשבה המרחבית שלו מתחדדת במהלך חודשים אלה של משחקי דמיון.

ילדך משתמש במרחבים פיזיים שהוא יוצר כדי לנסות מגוון רב (וגדל) של רגשות ומושגים חדשים שהוא מגלה ככל שהעולם שלו נהיה יותר ויותר מורכב. משחק זה גם יעזור לו להבין איך הגוף שלו עובד במרחב.

מיומנויות חדשות

באותו זמן שתשימי לב לכל המושגים החדשים שילדך למד, יתכן שתראי גם נסיגה בתחומי התפתחות אחרים, למשל יתכן שזמנית ירגיש קצת יותר מפוחד מהמחשבה של פרידה ממך. זכרי שחוסר הביטחון שלו, בקשר לכל השינויים החדשים בדרך שבה הוא מתקר איתך, הינו צפוי. אז במקום לדאוג לגבי נסיגות קטנות בתחומי התפתחות אחרים, תתרכזי בהתקדמות שהוא מפגין בתחום זה של תקשורת.

בגיל 24 חודשים ילדך כבר יודע לשחק במשחק דמיוני של לפחות מושג אחד (בובה אחת מאכילה את השניה בבקבוק). הוא כבר יודע להשתמש במילים כדי להגיד לך מה הוא רוצה, מרגיש או צריך ("רעב", "כועס", "רוצה משחק"). בגיל 30 חודשים הדרך שלו לתקשר בצורה סימבולית (דרך משחק דמיוני) כבר כוללת שני מושגים (בובות מתחבקות ואז עושות מסיבת תה). הוא כבר מסוגל להביע מספר מושגים מעבר לצרכים בסיסיים ולהתמודד עם רגשות יותר מסובכות כגון קרבה, תלות, פרידה, כעס, גאווה עצמית.

נושאים של משחקי דמיון:

המושגים והרגשות המובעות במשחקי דמיון מכסים הרבה נושאים בחיים, כגון:

  • קרבה או תלות – בגיל 24 חודשים הבובות שלו מאכילות אחת את השנייה והילד אומר "רוצה אמא". בגיל 30 חודשים הבובות אומרות "חבק אותי" אחת לשניה והילד אומר "נשיקה לאמא" לאמא.
  • הנאה וכיף – בגיל 24 חודשים הילד מחקה פרצופים מצחיקים שראה בטלויזיה וצוחק. בגיל 30 חודשים הוא ממציא מילים מצחיקות משלו וצוחק.
  • החלטיות וחקירה – ב- 24 חודשים הילד מסיע את אוטו הצעצוע שלו, מסתכל בתדהמה על רכב אמיתי ושואל "אוטו?". ב- 30 חודשים הוא כבר מדמיין שהוא מטוס ו"טס" סביב החדר.
  • התנהגות זהירה או מפוחדת – ב- 24 חודשים הילד אומר "מפחד". ב- 30 חודשים הוא מעמיד הצגה שבה הבובה מבוהלת מרעש חזק.
  • כעס – בגיל 24 חודשים הבובות שלו רבות אחת עם השנייה והילד יגיד "אני כועס". ב- 30 חודשים בובות של חיילים יורים ברובים דמיוניים זה על זה.
  • מסגרת מגבילה – ילד בן 24 חודשים יגיד "לא להרביץ" לעצמו. בגיל 30 חודשים הבובות שלו יתנהגו יפה במסיבת תה.
  • להתגבר על מצוקה – ילד בן 24 חודשים משתמש במשחקי דמיון או מילים כדי להתגבר ולהתמודד עם התקפי זעם או מצוקה, הוא ישתמש גם במילים וצלילים כדי להתווכח עם המטפלים שלו. ילד בן 30 חודשים ישתמש במשחקי דמיון כדי להתגבר ולהתמודד עם מצוקה, יתכן שיעמיד פנים שאוכל עוגיה שלא קיבל ממך לפני כן במציאות.

שימוש בגוף כדי לתקשר

עם הזמן ילדך ישתמש בתנועות והבעות פנים כדי להביע רגשות בזמן משחקי דמיון, הוא יגיד לך מה לעשות בזמן המשחק, הוא יתחיל להבין חוקים מסוימים של משחק כגון לקחת תורות בזריקת כדור. מגיל 24 חודשים ובמהלך השנה וחצי הבאות ילדך ילמד מיומנויות אלו התומכות ביכולת שלו להשתמש במושגים חדשים ולשלוט בשפה מדוברת ומשחקי דמיון.

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, לרבות מידע בנושאי בריאות, המלצות וטיפים, הינו מידע כללי בלבד, ואין בהם כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה, במיוחד בנושאי בריאות, על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.

בחזרה לחלק העליון