יצירת שיגרה - מידע מפורט אודות יצירת שיגרה
Emama

יצירת שיגרה

»
»
»

כל יום בחייו של תינוק מלא חוויות חדשות המציפות את מוחו המתפתח, שיגרה שעליו הוא יכול להסתמך זה דבר מאוד מרגיע. אין צורך בלוח זמנים קפדני, דבר כזה רק ילחיץ את התינוק ואותך, בנוסף זה יקשה על ההסתגלות אם תינוקך יחלה או משהו ישבש לך את היום. במקום זה, תנסי פשוט לשמור על הסדר שבו הוא אוכל, משחק וישן כל יום, זה ייתן לו יציבות שתגרום לו להרגיש בטוח.

חשוב לזכור לפנות זמן גם לדברים לא שגרתיים שהוא ייהנה מהם ויעניינו אותו. השגרה היומית של תינוקך יכולה לגלוש גם ללילה, ככל שתתחילי ליצור לו שגרת שינה מוקדם יותר, כך שניכם תזכו ליותר שינה מהר יותר.

הכי חשוב שתלמדי לסמוך על תחושות הבטן שלך, אף אחד לא מכיר את תינוקך טוב ממך ולכן רק את יכולה לדעת מה טוב בשבילו.

מתי להתחיל שגרה

תינוקות מוכנים לשגרה בגיל 3 חודשים בערך, לא לפני! אם תנסי להכניס תינוק בן חודש-חודשיים לשגרה של לוח זמנים כלשהו את עלולה רק לפגוע בו. למשל, את עלולה לגרום לתינוקך להיות רעב לזמן ממושך מדי, דבר היכול להשפיע על משקלו ועל ההתפתחות השכלית שלו.

בשלב שבו תתחילי להכניס אותו לשגרה, את כבר יודעת מתי הוא נוטה להתעייף, נהיה רעב או מתמלא מרץ, תבני את השגרה שלך על סמך כל אלה. למשל, אם את יודעת שאחרי ארוחת צהרים הוא מלא מרץ, תעשי סידורים בזמן הזה.

איך מתחילים?

אין שגרה אחת שהיא הנכונה לכל תינוק, הסוד הוא אפשרות החיזוי מכיוון שתינוקות מאושרים יותר כאשר הצרכים שלהם מסופקים בצורה קבועה. הדרך להכניס את תינוקך לשגרה מתחילה בכך שתשימי לב למזג שלו, תתני לו להיות בשליטה, הוא יודע איך להודיע לך כשהוא רעב, עייף, צריך תשומת לב או קצת שקט. אח"כ:

תביני מתי הוא רוצה לישון, לאכול או לשחק ע"י כך שתכתבי הכל ביומן כך תוכלי לרשום מתי הוא מתחיל ליבב שהוא רעב או מתחיל להתעייף, בנוסף לשעות בהן הוא עם הכי הרבה מרץ – בצורה זו תוכלי לצפות את צרכיו ולבנות לוח זמנים לפי זה.

תתחילי עם שגרה אחת שממנה תוכלי להמשיך – אם הוא הולך לישון ב-20:00, שאר היום יתנהל סביב זה: ארוחת ערב בערך ב-18:00, תנומות ב- 14:30 וארוחת צהרים ב- 12:00. לחילופין, אם את צריכה לקחת אותו מוקדם בבוקר לפעוטון, תבני את שגרת היום סביב שעות אלה. חשוב להיות גמישים, כלומר, אם תינוקך רוצה ללכת לישון בשעה קצת יותר מאוחרת מ- 20:00 (לא מומלץ אחרי 21:00), זה בסדר, העיקר להקפיד על כך שהוא ילך לישון באותה שעה כל יום.

תוודאי שבין ארוחות ותנומות את מפנה זמן גם למשחקים. הפעילויות שלו לא צריכות להיות מתוכננות מראש, הוא צריך שיהיה לו מספיק זמן והזדמנויות כל יום כדי לחקור וללמוד בעצמו.

איזו שגרה הכי טובה?

השגרה עצמה יכולה להשתנות בין משפחות ובהתאם להן, מה שחשוב הוא להקפיד על שגרה אחת בשביל התינוק שלך. בכל זאת, רוב ההורים נוטים להשתייך לאחת משלוש אופציות לשגרה:

  • שגרה מבנית: ההורים יוצרים איזשהו קצב לתינוק ע"י מעגל קבוע של אוכל, פעילות ושינה שחוזר על עצמו כל 3 שעות בערך. היתרון ללוח זמנים שכזה הוא שהכל צפוי מראש ואין (לאמא) ממה להילחץ. החסרונות הם שבמציאות לא תמיד אפשר להכניס הכל בצורה כל-כך מסודרת לאיזשהו לוח זמנים, דבר שעלול לגרום לתסכול רב אצל התינוק ואצל ההורה. מומלץ יותר להאכיל את התינוק כשהוא רעב ולא רק כי השעון מראה שהגיע זמן ארוחה. חשוב לזכור שלא כל מסגרת היא אידיאלית ומצליחה כל פעם עם כל תינוק.
  • שגרת "התינוק מוביל": בשיטה זו עוקבים אחר האותות של התינוק ולא אחרי איזהו לוח זמנים קפדני – כשהתינוק רעב, מאכילים אותו, כשהוא עייף, משכיבים אותו לישון. היתרון בשגרה זו הוא שהיא קלה מאוד לעקוב אחריה, בנוסף לכך, התינוק נהנה מאוד מתשומת הלב המוגברת שהוא מקבל. החסרונות הם שלא כל התינוקות מצליחים להיכנס לשגרה טובה מעצמם וצריכים הדרכה מההורים. יש הורים שמרגישים ששגרה זו מגבילה את היום שלהם ולא מתאימה לדרישות העבודה שלהם או לצרכם של ילדים אחרים בבית.
  • שגרת הבין-לבין: מצד אחד שומרים על שגרה של סדר עשיית דברים כל יום – אוכל, משחק, שינה.. אך לאו דווקא לפי איזשהו לוח זמנים קבוע של שעות קבועות. בצורה זו את גם גמישה מספיק כדי להיות קשובה לצורכי התינוק שלך ולצרכים שלך. היתרון של שגרה מסוג זה הוא שכל הורה יכול למצוא שגרה שתתאים גם לו וגם לתינוק שלו וההורה לא מרגיש כל-כך "לכוד" בגלל הדרישות של התינוק שלו. החסרונות הם שלא לכל תינוק מתאימה שגרה כל-כך גמישה אלא צריכים את הקפדנות של לוח זמנים.

כל הורה צריך למצוא את האמצע המתאים לו ולצורכי התינוק שלו ולבנות שגרה שתעזור להתפתחות התינוק בצורה היעילה והמיטבית ביותר ובאותו זמן תאפשר להורים לפנות זמן גם לעצמם.

יצירת שגרת שינה

בין השבוע השמיני לשבוע ה-12 לחייו של תינוקך, יתכן והוא יתחיל לישון לפרקי זמן ארוכים יותר (4-6 שעות) במהלך הלילה מכיוון שיהיה צריך לאכול לעיתים רחוקות יותר. מומלץ להתחיל להקפיד על שעות קבועות כל יום שבהן את משכיבה את תינוקך לתנומות במהלך היום וליצור על שגרת שינה קפדנית – עשיית אותם הדברים באותו הסדר כל יום כדי שהוא יבין שהגיע הזמן לישון.

תשכיבי אותו בעריסה כשהוא מנומנם אך ער, כך הוא ילמד להירדם לבד.

חזרה לשגרה

תמיד יצוצו דרים שיפרו את שגרת היום ולילה שהצלחת לבנות, אך יש דרך להקטין את הנזקים כדי לחזור לשגרה מהר ככל האפשר:

  • תדבקי במה שאפשר – אם את יודעת מראש שתהיה הפרעה בשגרת היום, תשמרי על שגרה בכל מקום שאפשר – תמשיכי להאכיל אותו בשעות הרגילות ולעקוב אחר אותם דברים שהיית עושה בדרך כלל, כך שלמרות ההפרעה באמצע, לפחות שאר היום ייראה לו רגיל ומוכר.
  • הפריט האהוב – אם מדובר בנסיעה ארוכה או הרבה אנשים מהרגיל בבית, תוודאי שהדובי או השמיכה האהובים עליו נמצאים בהישג יד. אם הוא לא קשור למשהו ספציפי, כל משחק מוכר או כל דבר שמריח כמוך ירגיעו אותו.
  • תגרמי למקום חדש להרגיש כמו הבית – אם תינוקך אוהב להירדם עם אור קטן, תוודאי שגם במקום החדש אליו אתם נוסעים יהיה אור קטן, תארזי בתיק את הדברים אליהם הוא רגיל כמו למשל הספר האהוב עליו לפני השינה. הדברים הקטנים האלה יגרמו לו להרגיש בטוח.

אמהות עובדות

אי אפשר לתכנן את לוח הזמנים שלנו סביב התינוק כל הזמן, אם את צריכה ללכת לעבודה בבוקר אז תוודאי שכולם קמים בזמן כך שיהיה לך קצת זמן גם להיות איתו לפני שאת יוצאת. אם את מעירה אותו מוקדם יותר אז רוב הסיכויים שגם יהיה מוכן לשינה מוקדם יותר בערב, כך שלא נשאר לך יותר מדי זמן מעבר לארוחת ערב ואמבטיה בין השעה שבה את מגיעה הביתה לשעה שהוא הולך לישון. אך אם הוא עייף מאוד בסוף היום אל תנסי להחזיק אותו ער רק כדי לבלות קצת זמן איתו, עדיף לתכנן יותר זמן לבוקר.

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, לרבות מידע בנושאי בריאות, המלצות וטיפים, הינו מידע כללי בלבד, ואין בהם כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה, במיוחד בנושאי בריאות, על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.

בחזרה לחלק העליון