התפתחות פעוטות – אבני הדרך - מידע מפורט אודות התפתחות פעוטות – אבני הדרך
Emama

התפתחות פעוטות – אבני הדרך

אבני הדרך אותן עוברים פעוטות משתנה מאוד מילד לילד ואלא אם כן ילדך מפגר במספר תחומים או ביותר מכמה חודשים בודדים בתחום מסוים, אין סיבה לדאגה. זכרי גם שיתכן שילד אשר נולד לפני הזמן יגיע לאבני דרך שונות מעט מאוחר יותר מילד אשר נולד בזמן. עד גיל שנתיים, גם הילד שנולד לפני הזמן וגם הילד שנולד בזמן יתאזנו מבחינה התפתחותית. חשוב לזכור שגם אם ילדך לא יכול לדבר איתך ולהגיד לך בדיוק מה הוא חושב, הוא רואה וקולט כל דבר שאת עושה, לכן ההתנהגות שלך יכולה להשפיע על ההתפתחות שלו.

אבני הדרך בהתפתחות

עד גיל שנתיים, כאשר תיאום עין-יד משתפר, רוב הפעוטות נהנים מפעילויות כגון פאזלים, קוביות וצביעה. עד גיל 3, מיומנויות שפה מתפתחות במהרה.

עד סוף החודש ה- 14:

  • יעשה צעד אחד או שניים ללא עזרה או ייתכן שילך.
  • אם הולך, יתכן שילמד לרוץ.
  • עומד לבד היטב.
  • שם חפץ בתוך מיכל.
  • עורם קובייה אחת על השנייה.
  • מגיב לפקודות של מעשה אחד ללא סימני ידיים.
  • יודע עד 6 מילים מעבר ל"אמא" ו"אבא".
  • משתמש בז'רגון משלו (נשמע כמו שפה זרה).

עד סוף החודש ה- 16:

  • הולך היטב.
  • שותה מכוס.
  • מקשקש ציורים.
  • מצביע לחפצים שרוצה.
  • מביע חיבה, הנאה והתרגשות.
  • מתחיל להבין גבולות.
  • מחקה פעילויות.

עד סוף החודש ה- 18:

  • רץ
  • נהנה לטפס.
  • מבין משפטים מסוימים.
  • מצביע על אף, עיניים ופה.
  • הולך בזמן שמחזיק צעצועים.
  • יודע לפחות 15 מילים מעבר ל"אמא" ו"אבא".
  • מאכיל את עצמו עם כף או מזלג.
  • מתחיל לחבר מילים.
  • מתכופף בקלות כדי להרים צעצועים.
  • משיג מעט שליטה על צרכיו.
  • נהנה מצעצועי רכיבה קטנים.
  • מראה העדפה לצעצועים מסוימים.
  • מביע קושי לחלוק בצעצועים שלו.
  • חוקר גם דברים אשר מרוחקים מהמטפלים שלו.

עד סוף החודש ה- 20:

  • עולה במדרגות.
  • יודע עד 50 מילים.
  • כאשר מתייחס לעצמו, עושה זאת באמצעות שמו.
  • מראה עניין בדאגה לעצמו.
  • בונה מגדל של 2-4 קוביות.
  • יודע להצביע ליותר מאיבר גוף אחד כאשר נשאל עליו.
  • מצביע על ציורים בספר.
  • יודע להוריד חלק מהבגדים לבד.

בין הגילאים שנתיים עד שנתיים וחצי תוכלי להבחין משמעותית בהתפתחות ילדך:

עד סוף החודש ה- 24:

התפתחות מוטורית:

  • תופס כדור גדול ממרחק קצר בעזרת זרועות וידיים.
  • קופץ עם שתי הרגליים מורמות באוויר.
  • שומר על שיווי משקל רגעי על רגל אחת.
  • קופץ ורץ היטב.
  • בועט וזורק כדור.
  • עולה ויורד במדרגות לבד.
  • בונה מגדל של 6 קוביות.
  • יודע ללבוש פריט לבוש לבד.

התפתחות חושית:

  • נהינה ממגע מסוגים מסוימים כגון חיבוקים, סוגים שונים של בדים בבגד.
  • יתכן שיודע לצחצח שיניים או שיער עם עזרה.
  • מזהה ומצביע על 2-4 תמונות בספר.

התפתחות שפה:

  • יודע כ- 50 מילים.
  • מבין שאלות פשוטות כגון "האם אמא בבית?".
  • ניתן להבין אותו בחצי מהפעמים שמדבר.
  • משתמש בצירופים מסוימים של 2 מילים.

התפתחות קוגניטיבית (הכרתית):

  • יכול להתרכז למשך זמן של יותר מ-30 דקות.
  • יכול לשחק ב"כאילו" לבד - "מאכיל" בובות.
  • מסוגל לחפש צעצוע במקום שהיה יום לפני.
  • יכול לעשות פאזלים פשוטים של 2 או 3 צורות.
  • מזהה איברי גוף מסוימים.
  • מזהה פרטים בספר, מילולית.

עד סוף החודש ה- 30:

התפתחות מוטורית:

  • זורק כדור.
  • יכול ללכת על קצות האצבעות.
  • יכול לסובב ידיד, להסיר פקק, לקפל נייר.

התפתחות חושית:

  • מזהה ומצביע על 4 תמונות.

התפתחות שפה:

  • יודע יותר מ- 50 מילים.
  • מחבר בין שתי מילים לעיתים קרובות.
  • יודע להגיב לפקודות של 2 מעשים.

התפתחות קוגניטיבית:

  • יכול ליצור רכבת של קוביות לאחר שראה כזאת בתמונה.
  • מזהה 1-4 תמונות בספר, מילולית.
  • מזהה מילולית 6 איברי גוף.

עד סוף החודש ה- 36:

  • מחליף רגליים כאשר עולה ויורד במדרגות.
  • מלביש ומפשיט את עצמו.
  • יודע לרכב על תלת-אופן עם דוושות.
  • יודע להגיב לפקודה של 2-3 מעשים.
  • מתקשר באמצעות משפטים בעלי 4-5 מילים.
  • משתמש בכינויים.
  • ניתן להבין את רוב המילים שלו.
  • מבין את רוב הדיבור.
  • מתעניין במשחקי "כאילו".
  • מתקשר היטב עם אחרים.
  • לעיתים מוכן להתחיל ללמוד להשתמש בסיר.

חשוב לזכור:

פעוטות מתעניינים בעיקר בעצמם, אז שימי הרבה מראות מפלסטיק סביבו, הם לומדים ע"י כך שהם משתמשים בכל חמשת החושים: ראייה, שמיעה, תחושה, ריח וטעם – תתני לילדך לגעת ולחקור.

הם מתייחסים לצעצועים שלהם כאל הרכוש שהכי יקר להם ולא יחלקו בהם בקלות. היכולת להתחלק היא דבר נלמד, לכן חשוב לשים את הילד בסביבה חברתית עם ילדים אחרים, עזרי לו לרכוש את המיומנות הזו ע"י כך שתסבירי לו שזה בסדר שילד אחר ישחק במשחק שלו, שהוא לא לוקח לו אותו אלא רק מלווה למעט זמן ואז יחזיר.

פעוטות לומדים את משמעות המילים "מי", "מה" ו"איפה" הרבה לפני שלומדים "מתי", "למה" ו"איך". פעוט לא מבין את משמעות המילים "מוקדם" ו"מאוחר" אך הוא מבין היטב משפטים כגון "איפה אבא?", "מה זה?".

ברגע שפעוט לומד לעשות משהו מסוים, הוא ירצה לעשות אותו שוב ושוב, כך שהתנהגות שחוזרת על עצמה כגון קריאת אותו הספר שוב ושוב הינה התנהגות רגילה לחלוטין.

את יכולה לעזור להרחיב את אוצר המילים של ילדך ע"י הצגת מילים חדשות כל הזמן – למשל, במקום להשתמש במילים "מזלג" ו"כף" כל הזמן, השתמשי במילה "סכו"ם".

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, לרבות מידע בנושאי בריאות, המלצות וטיפים, הינו מידע כללי בלבד, ואין בהם כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה, במיוחד בנושאי בריאות, על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.