התפתחות פיסית ורגשית - מידע מפורט אודות התפתחות פיסית ורגשית
Emama

התפתחות פיסית ורגשית

»
»
»

התפתחות פיסית

יכולתם המוגברת של ילדים בגילאים אלה לשמור על שווי משקל ולתאם פעולות תנועה מאפשרת להם לרכב על אופניים עם גלגלי עזר, לשחות, לקפוץ בחבל ולבצע את רוב המיומנויות הקשורות לכדור. הם מפגינים צורה בוגרת של הליכה וריצה ויכולים לגוון את כוון, מהירות ואיכות התנועה שלהם. הם גם יכולים להשתמש באצבעות שלהם בצורה גמישה כדי לשלוט בכתיבה ובציור, להלביש ולהפשיט בובות ולהסתדר עם ריצ'רצ'ים וכפתורים.

התפתחות מיומנויות תנועה:

בגיל הזה ילדכם:

  • מפגין צורה מפותחת של הליכה וריצה. את היכולת ללכת אחורה במהירות.
  • מדלג ורץ בקלות ובזריזות. רוב הבנות מדלגות היטב, חלק מהבנים (כתלות בהתפתחות הרגילה) מפגרים מעט בדילוג, יתכן שאפילו עד גיל 8.
  • מפגין הבדלים ברורים בין תנועה מהירה ואיטית. ילדים בגיל הזה מתחילים להתעניין במשחקים של רדיפה ובריחה (תופסת).
  • מטפס ומקפץ היטב. הוא יכול לתאם תנועה כדי לשחות ולרכב על אופניים היטב.
  • מסוגל לנוע בדרכים מגוונות בהתאם לקצבים שונים של מוזיקה. הוא יודע לנוע עם הערנות לאחרים ולמקום הזמין לו.
  • מסוגל לשמור על שווי משקל בתנוחה מסוימת ל-8-10 שניות.
  • מצליח לשמור על שווי משקל גם בתזוזה מהירה.
  • רוכב על אופניים עם גלגלי עזר.
  • מצליח לשמור על שווי משקל בעמידת ידיים.
  • קופץ מעל חפצים ונוחת מבלי ליפול. בנוסף, הוא מסוגל גם לשלב קפיצה, נחיתה וגלגול.
  • מתחיל לבצע את רוב המיומנויות הקשורות לכדור (למשל זריקה, בעיטה, כדרור, תפיסה) בצורה נכונה ולעיתים יותר קרובות. מכיוון שהמיומנויות עדיין לא מתבצעות אצל ילדכם באופן אוטומטי, עדיין יש את הצורך להתרכז בכוח במה שהוא עושה.
  • יכול לזרוק ולתפוס – זורק את הכדור ותופס אותו לפני שהוא נוגע פעמיים ברצפה. הוא יכול לכדרר כדור טניס על הרצפה פעם אחת ולתפוס אותו ביד אחת. בנוסף, ילדכם כבר יכול לעמוד במרחק של 3.5 מטר מהקיר ועדיין לפגוע במטרה פעמיים מתוך 3 פעמים באמצעות זריקה של יד מונפת מעל הכתף.
  • בועט בכדור נייח באמצעות צעדי ריצה המשכיים ויציבים. הוא יכול לבעוט בכדור ולפגוע במטרה נייחת.
  • מפגין רמות אנרגיה גבוהות ולעיתים נדירות עייפות. קשה לו להיות חסר מעש, הוא מחפש משחקים פעילים ואווירה פעילה ומעניינת.
  • חושב שהיכולות שלו אדירות יותר ממה שהן באמת (למשל, יתכן שילדכם חושב שהוא יכול לקפוץ לצדו השני של נחל קטן אך נוחת באמצע של הנחל במקום). ייתכן שילדכם יתנהג בביטחון יתר לעיתים, אך מקבל הצבת גבולות ומציית לחוקים.
  • יכול לקפוץ בחבל ולזמן ממושך.
  • צריך לצבור לפחות 30-60 דקות של פעילות גופנית ברוב ימי השבוע (מתאים לגיל זה ולרמת ההתפתחות).
  • מכה במסמרים עם פטיש, משתמש במספריים ובמברגים ללא עזרה.
  • מצליח לבנות מבנים תלת ממדיים בלגו.
  • אוהב לפרק ולבנות מחדש חפצים ולהפשיט ולהלביש בובות.
  • משתמש בכלי ציור וצביעה ביעילות. הוא צובר ניסיון לצבוע בלי לצאת מהקווים, מעתיק צורות, מצייר אנשים ומצייר אותיות מסוימות בצורה גסה אך רובן ניתנות לזיהוי על ידי מבוגר. ילדכם כבר מסוגל לכתוב את שמו הפרטי בעצמו.
  • מתלבש במהירות. יכול לרכוס את המעיל, לסגור ולפתוח כפתורים במיומנות ולקשור שרוכים בנעליים (עם הדרכה של מבוגר).
  • יכול לבצע מטלות הקשורות לטיפוח ואכילה בצורה יעילה.
  • מתחיל להשתמש במקלדת ועכבר.
  • מראה העדפה ברורה להיותו ימני או שמאלי.
  • מפגין מודעות להיגיינה אישית.
  • הולך לישון בקלות אך נוטה לחלום חלומות רעים.
  • שולט בצרכים שלו (יודע ללכת לשירותים), אך יתכן שיצטרך תזכורת מדי פעם כאשר הוא עסוק במשהו. ישנם ילדים בגיל הזה שעדיין מרטיבים את המיטה בלילה.
  • יכול להאכיל את עצמו אך נוטה לבזבז זמן.
  • יכול לציית לחוקי בריאות ובטיחות פשוטים ומשפר את היכולת להגיב בהתאם לחפצים, חומרים ופעילויות בעלי סכנה פוטנציאלית.

גדילה חברתית ורגשית

החשיבות בהתפתחות החברתית והרגשית מורגשת בכל תחום בחייו של הילד. לילד יהיה בסיס חזק להתפתחות עתידית אם הוא יודע להתמודד עם רגשות אישיות, להבין רגשות וצרכים של אחרים ולפעול בצורה הדדית וחיובית עם אחרים. ההבדלים בהתפתחות החברתית והרגשית של ילדים נובעים מהמזג המולד של הילד, השפעות תרבותיות, נכות, דוגמה של מבוגרים להתנהגות מסוימת, רמת הביטחון שהילד מרגיש בקשר שלו עם מבוגרים וההזדמנויות הניתנות לו לפעילות חברתית.

בגילאים אלו ילדים מסוגלים להתמודד עם רגשות ומצבים חברתיים עם יותר עצמאות – יתכן שהם יחליטו מעצמם ללכת לחדר השני ולהירגע, או ינסו אסטרטגיות שונות כגון משא ומתן ופשרה כדי ליישב עימות לפני בקשה לעזרה ממבוגר. בנוסף, יש לילדים בגילאים אלו יכולות משופרות ליצור ולשמר חברויות עם מבוגרים וילדים אחרים. להיות מקובל ע"י הקבוצה הופך להיות יותר ויותר חשוב.

התפתחות רגשית:

  • ילדכם ממשיך להגדיל את מעגל המבוגרים עליהם הוא סומך, בו זמנית מקפיד על קרבה עם מעט אנשים מיוחדים.
  • ילדכם צובר הערכה עצמית מכך שהוא מרגיש מוכשר והפגנת מיומנויות חדשות. הוא נהיה יותר מודע לעצמו – לתכונות וליכולות שלו.
  • הוא משתמש בשפה מורכבת יותר כדי להביע את ההבנה שלו של רגשות והגורמים להן.
  • הוא משתמש במשאבים פיסיים, דמיוניים והכרתיים כדי לנחם את עצמו, לשלוט בביטוי של הרגשות שלו, אך עדיין זקוק להדרכה של מבוגר בתחום הזה.

התפתחות חברתית:

  • ילדכם נהנה להיות עם ילדים ומבוגרים אחרים. הוא מפתח מגוון רב יותר של מיומנויות חברתיות (למשל מציע לעשות משהו ביחד, מצטרף לפעילות קיימת, מתחלק בחטיף שלו). מתעסק במשחקים מורכבים יותר הדורשים שיתוף פעולה מתמשך – משחקי דמיון ומשחקים פשוטים עם חוקים.
  • הוא ממשיך ליצור ולשמר חברויות עם ילדים אחרים. מחפש את אישורם של ילדים אחרים, ויתכן שיצטרף לקבוצה כדי לשלול ילדים אחרים.
  • ילדכם משתמש במגוון רחב יותר של מילים או מעשים כדי להפגין מודעות, הבנה ודאגה לרגשותיהם של אחרים.
  • משתמש במגוון רחב יותר של אסטרטגיות כגון ניהול משא ומתן ופשרה על מנת ליישב עימותים לפני בקשת עזרה ממבוגר.

פיתוח עצמאות

כאשר ילדכם גדל לקראת שנות העשרה שלו, הוא ירצה יותר עצמאות ופרטיות. אתם תשימו לב לכך שילדכם פועל לקראת השגת יותר עצמאות מהמשפחה. הוא יקבל יותר החלטות לבד – מהדברים הפשוטים כמו הבגדים שהוא לובש ועד לספורט שהוא משחק ולתחביבים שלו. חדרו של ילדכם יהפוך להיות המפלט שלו תחומי העניין שלו ישוקפו מהפוסטרים שעל הקיר, המדבקות על הארון והמוזיקה שהוא שומע.

כללי הזהב:

  • כבדו את פרטיותו של ילדכם – דפקו והמתינו לפני שאתם נכנסים לו לחדר.
  • לעולם אל תקראו את יומנו של ילדכם, את האי מיילים שלו, דואר שלו או האזינו לשיחות הטלפון שלו.
  • נסו לא לסדר את חדרו של ילדכם.
  • תמכו בהחלטות של ילדכם.
  • דבקו בחוקים שלחם בנוגע לנושאים החשובים למשפחה שלכם.
  • התייחסו לבעיות ולדילמות של ילדכם ברצינות. יתכן שתחשבו שהדאגה הנוכחית של ילדכם היא טריוויאלית, אך בעיניו זו בעיה של חיים ומוות, אז הקשיבו וענו בזהירות. אל תספרו על דאגותיו של ילדכם לאנשים אחרים ללא אישורו.

כאשר ילדכם מגיע לשנות העשרה שלו, הדילמות שלכם יהיו כמה עצמאות לתת לו. השאלות השכיחות שעולות הן באיזה גיל ילד יכול להישאר לבד בבית ומתי הוא יכול לדאוג לאחים קטנים יותר. אין תשובות חד משמעיות וקלות לשאלות הללו, הרבה תלוי בבגרות של הילד.

זכרו, אתם אחראיים להשגחה על ילדכם, אם יש לכם כל ספק לגבי הדרך שבה הוא יגיב במצבי חירום או יתמודד בלעדיכם אפילו לזמן קצר, אל תשאירו אותו ללא השגחת מבוגר.

אתם יכולים לצפות לכך שתהפכו למקור מבוכה עבור ילדכם מתישהו בין גיל 9 ל-13. ייתכן שינסה לשנות את המראה שלכם כדי שלא תבלטו בין שאר ההורים.

אל תיקחו את זה אישית – ילדים בגילאים אלה מתנהגים כך מכיוון שהם מנסים להראות עצמאיים אך עדיין צריכים להסתמך עליכם בכל מני דברים – רשות לצאת עם חברים, הסעות, דמי כיס וכו'.

כאשר ילדכם יגיע לבגרות תוכלו להסתכל אחורה על התקופה הזו ולצחוק עליה ביחד, אז נסו לקחת את זה בקלות עכשיו כשאתם חווים אותה. זכרו שלמרות רגשותיו המעורבים של ילדכם כלפיכם עכשיו, הוא עדיין זקוק לאהבתכם ולתמיכתכם.

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, לרבות מידע בנושאי בריאות, המלצות וטיפים, הינו מידע כללי בלבד, ואין בהם כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה, במיוחד בנושאי בריאות, על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.

בחזרה לחלק העליון