בעיות תזונתיות - מידע מפורט אודות בעיות תזונתיות
Emama

בעיות תזונתיות

»
»
»

כ- 10%-12% מילדים בין הגילאים 12-18 חודשים סובלים מאלרגיות לאוכל, עד גיל 3 האחוזים יורדים ל- 8%. אמנם אנשים משתמשים במושגים "אלרגיה לאוכל" ו"רגישות לאוכל" כדי לתאר את אותה הבעיה, אך הם מתייחסים לשני מצבים רפואיים שונים לחלוטין.

המושג "אלרגיה לאוכל" מתייחס לתגובת מערכת החיסון (תגובה אלרגית) הנגרמת כתוצאה מאכילת כמות קטנה מאוכל מסוים. הסימפטומים של אלרגיה לאוכל כוללים נשימה כבדה, חרלת (מחלת עור המאופיינת בנגעים מורמים, בצקתיים בעלי גוון אדמדם שמרכזם לעיתים בהיר), אקזמה (חככת), הקאות ושלשולים. סימפטומים אלו יכולים להיות חמורים ואף מסוכנים.

ילדים מתחת לגיל 5 רגישים יותר לאלרגיות לאוכל מכיוון שמערכת העיכול שלהם אינה מפותחת לגמרי עדיין. סוגי אוכל שכיחים המגרים תגובות אלרגיות כוללים חלב בקר, ביצים, חמאת בוטנים, דגים ואגוזים. אמנם ילדים בדרך כלל נפטרים מאלרגיות אלה עם הגיל, אך אלרגיות לאגוזים ודגים לרוב נשארות.

אם ילדך מאובחן עם אלרגיה לאוכל כלשהו, חשוב שתבקשי מהרופא שלו רשימת מצרכים שעלולים להיות בעייתיים עבורו. אם לילדך יש אלרגיה חריפה, לאגוזים למשל, חשוב לזכור תמיד להחזיק אפינפרין (אדרנלין – הורמון) שניתן להזרקה בשעת הצורך, שתמיד יהיה לו כזה בתיק בכל מקום שיהיה – זה יכול להציל את חייו במקרה של תגובה אלרגית!

המושג "רגישות לאוכל" מתייחס לתגובה עוינת לאוכל שאינה כוללת את מערכת החיסון. הסימפטומים של רגישות לאוכל כוללים נפיחות, צואה רכה וגזים לאחר אכילת סוגי אוכל מסוימים. מכיוון שקל לבלבל סימפטומים אלה עם סימפטומים של אלרגיה לאוכל, חשוב לבדוק את הרגישות הזו היטב.

איך לזהות תגובה אלרגית

רק רופא יכול לאבחן אלרגיה אמיתית לאוכל ולהבחין בין אלרגיה לרגישות או לחוסר באנזימי עיכול. התפקיד שלך הוא לשים לב לכל תגובה עוינת לאוכל כלשהו, אם את מבחינה בסימפטומים כגון גזים, נפיחות, שלשולים, הקאות, פריחות בעור וכאבי בטן אז כדאי שתרשמי ב"יומן אוכל" את תצרוכת האוכל שלו למשך מספר ימים ותלכי עם זה לרופא לאבחון מקצועי של הבעיה שימליץ על מרכיבי תזונה מתאימים.

בהתאם.

רגישות ללקטוזה (סוכר-חלב)

מה זה בעצם רגישות ללקטוזה? כאשר אין מספיק מהאנזים הנקרא לקטוז, הגוף אינו יכול לעכל את הסוכר בחלב (הנקרא לקטוזה), זה מתבטא כגזים, כאבי בטן, נפיחות וצואה רכה. אך אנשים יכולים להיות רגישים יותר או פחות ללקטוזה ולכן רגישות זו לאו דווקא מחייבת העלמה מוחלטת של חלב מהדיאטה אלא היא מאוד תלויה בכמות החלב הנצרך. לעיתים, כוס חלב אחת ביחד עם ארוחה לא תגרום לשום בעיה, אך שתיית שתיים או שלוש כוסות של חלב על בטן ריקה כן תגרום לבעיות לא נעימות.

אם את חושדת שילדך רגיש ללקטוזה, נסי להגיש לו כמויות קטנות של מוצרי חלב עם הארוחות שלו. ישנם מוצרים הניתנים לעיכול יותר בקלות מאחרים מכיוון שחלק מהלקטוזה כבר עוכל ברמה מסוימת. ביוגורט למשל – הבקטריות שמשתמשים בהם כדי להכין את היוגורט מפרקים את רוב הלקטוזה בחלב.

כדי לאשר לחלוטין את חשדותייך, נסי לכתוב ב"יומן אוכל" מתי ילדך אוכל מוצרי חלב, כמה וביחד עם איזה סוג נוסף של אוכל. בנוסף, רשמי כל סימפטום הנובע מאכילת החלב ומה חומרתו. נסי להבחין בתבנית כלשהי ודברי עליה עם הרופא שלו.

הנוטריינטים החשובים ביותר שחלב מספק הם חלבונים וסידן. את החלבונים ניתן למצוא בקלות במספר סוגי אוכל אחרים כגון ביצים, חמאת בוטנים, בשר, דגים, עוף, קטניות וזרעים. סידן לעומת זאת, לא כל-כך קל למצוא. הסידן בחלב הוא הסידן שהכי קל לגוף לספוג, אך ישנם כמה ירקות המספקים סידן כגון כרוב ירוק, טופו, שקדים ותרד. רוב הירקות האלו לא נשמעים מגרים במיוחד לילדים, לכן חפשי אוכל מועשר בסידן כגון מיץ תפוזים מועשר בסידן, דגני בוקר יבשים מועשרים בסידן (הוא יכול לאכול עם הידיים כחטיף) וניתן גם למצוא חלב סויה מועשר בסידן.

נוטריינטים חשובים נוספים הנמצאים בחלב כוללים ויטמינים A ו-D. אם אתם גרים באקלים שטוף-שמש אז גופו אמור לייצר מספיק ויטמין D, וויטמין A הוא יכול לקבל מאכילת הרבה ירקות כתומים וירוקים.

אוכל שיכול להזיק לילדים

ישנם סוגים מסוימים של אוכל שיכולים להיות מסוכנים לילדכם בגלל מספר סיבות אפשריות:

  • יתכן שמיומנויות הלעיסה והבליעה של ילדך אינם מפותחים מספיק עדיין.
  • יתכן שעדיין חסרות לו השיניים הדרושות ללעיסה.
  • יתכן שלילדך יש אלרגיה חריפה לאוכל מסוים.
  • יתכן שהאוכל מכיל אורגניזמים מסוכנים.

הרבה סוגים של אוכל יכולים לגרום לחנק – כל אוכל שהוא עגול, קשה ויכול להיתקע בנתיב אויר צר כגון ענבים שלמים, גזר חי, צימוקים, תפוחים, פופקורן, סוכריות קשות ואגוזים. יש להימנע מלתת לילדך לאכול אותם מכיוון שמיומנויות הלעיסה והבליעה שלו אינם מפותחים מספיק עדיין כדי להתמודד איתם. אין להשאיר ילדים קטנים בזמן האוכל גם כאשר מדובר באוכל "בטוח" כי גם זה יכול להפוך לסכנת חנק. בנוסף, אין לתת לילדים לרוץ או לשחק בזמן האוכל כדי למנוע חנק.

סוגים מסוימים של אוכל נוטים לגרות תגובה חיסונית אצל ילדים קטנים – ככל שתחכי יותר זמן כדי להכיר לילדך אוכל חדש, כך את מאפשרת יותר זמן למערכת החיסון שלו להתפתח ובכך להקטין את הסיכון לתגובה חיסונית. אך אצל חלק מהילדים האלרגיה תישאר כל החיים ותופיע בלי קשר לכמה זמן תחכי לפני שתכירי לו את המאכל המסוים.

סוגי האוכל עם הנטייה החזקה ביותר לגרות תגובה חיסונית ועד איזה גיל כדאי לחכות לפני שמכירים אותם לילד:

  • 8 חודשים: בשר, חלמון הביצים ומוצרי סויה.
  • 9 חודשים: גבינה, יוגורט, חלב וקטניות.
  • שנה: חלבון הביצים, דגים, עגבניות, פירות הדר ותותים.
  • לדחות כמה שיותר: שוקולד, מאכלי ים, דבש, אגוזים וכל מוצרי האגוזים כגון חמאת בוטנים.

אם ידוע על היסטוריה משפחתית של אלרגיה מסוימת, כדאי להיות יותר זהירים כאשר מכירים לילד את האוכל המסוים. אם את מגלה שילדך רגיש לאוכל מסוים לפני גיל שנה, חכי מספר חודשים לפני שאת מנסה שוב להאכיל אותו באוכל זה.

יותר מדי מיץ פירות יכול לגרום לשלשולים – הרבה מיצים מכילים סורביטול (ממתיק מלאכותי שלא ניתן לעיכול), רמות גבוהות מדי של סורביטול גורמות לגוף לנסות למהול את הסוכר ע"י שאיבת מים ממחזור הדם למעי וזה גורם לצואה רכה ושלשולים. מיצים בעלי רמות גבוהות של סורביטול כוללים מיץ תפוחים, אפרסק, אגסים ודובדבנים.

מבוגרים גם לא יכולים לעכל סורביטול, אך מכיוון שגופם של ילדים קטנים יותר, ההשפעות מתבטאות יותר, בעיקר אם הם מגזימים בכמות שהם שותים, לכן ודאי שילדך לא שותה יותר מכוס אחת של מיץ ביום.

ילדך זקוק לשתי מנות של פירות ביום, אז אם אחת מהן היא מיץ, ודאי שהשנייה היא פרי טרי המכיל סיבים ונוטריינטים נוספים. את יכולה למהול את המיץ במים אם את רוצה שיישאר ליותר זמן, אך בין הארוחות עדיף להציע לילד מים במקום מיץ.

סכנה לטווח ארוך – יותר קל להימנע ממאכלים שגורמים לתגובות מיידיות מכיוון שהתגובות מהירות וניכרות, מאכלים אחרים יכולים לגרום לבעיות לא פחות חמורות אך התוצאות שלהם נבנות עם הזמן כך שיותר קשה לזהות את הסכנה ולהימנע מהם. מאכלים אלו מתייחסים למאכלים לא מזינים אשר יכולים לגרום למחלות והשמנת יתר, יתכן שאפילו מקצרים לילדכם את החיים או פוגעים להם באיכות החיים. מאכלים אלו כוללים דגנים מצופים סוכר ומאכלים המכילים ממתיקים מלאכותיים. אך אין צורך בהימנעות מוחלטת מכל אוכל שאינו 100% מזין, ממתקים או עוגה מדי פעם הם חלק מהנאות החיים.

נדרשת עבודה רבה כדי לדאוג לדיאטה מזינה סביב אלרגיה מסוימת, אך עם הזמן העבודה נהיית קלה יותר. תנסי לשתף את ילדך כמה שיותר בבחירת האוכל ובתהליך הלמידה על האלרגיה ואילו מוצרים מותר או אסור לו לאכול, כדי שיוכל בסופו של דבר להיות עצמאי בניהול הדיאטה שלו.

הבהרה

המידע המופיע באתר זה, לרבות מידע בנושאי בריאות, המלצות וטיפים, הינו מידע כללי בלבד, ואין בהם כדי להוות ייעוץ מקצועי. על הקורא לפנות למומחה, במיוחד בנושאי בריאות, על מנת לקבל ייעוץ מקצועי. אין בעלי האתר והמחברים נושאים בכל אחריות מסוג כלשהו לכל נזק שנגרם בעקבות שימוש במידע המופיע באתר.

בחזרה לחלק העליון